onsdag 16 oktober 2013

Kort sightseeing mellan regnskurarna

Som jag förstått det är Podgorica beläget inom fem floder. Här är en av dem. 
Det är lustigt, men när vi först klev ut genom dörrarna till flygplatsen fick vi lite Cypernvibbar. Det var en varm kväll och det kändes som när morbror Marios hämtade oss från Larnaca flygplats. Även när vi går omkring på stan känns det lite som om vi vore i Grekland eller Spanien. Många små modebutiker utan särskilt mycket folk, bilar som backar eller parkerar mitt i korsningar, ena kvarteret lyx - andra slum eller nedrivet.
Det är lite skönare temperatur här, vi går i t-shirt (i alla fall jag) och sommarjacka. Men idag har det regnat något inferniskt. Mellan regnskurarna hann vi med en liten promenad. Efter ungefär en halvtimme kom vi till ett stort köpcentrum med alla våra (i alla fall min frus) favoritaffärer: Stradivarius, Bershka, Pull and Bear, Springfield och New Yorker. Vi fyllde på med lite strumpor och tröjor som vi tror vi missade att packa ned i all hast och köpte dessutom 7 vita bodies till M för 240 spänn på Mark and Spencer. Taxin tillbaka till hotellet kostade € 1,8. 18 spänn! Chaffisen fick 10% dricks så det blev 2 euro. Det känns som att han får köra många vändor för att köpa likadana bodies till sin dotter...
Här nedan ser ni Millenniumbron.
Tyvärr har vi inte blivit så begeistrade i maten än så länge. Ikväll käkade min fru lasagne som inte var mer än okej. Jag åt en fläskfilé som var överstekt. Jag beställde en gröna-ärter-och-champinjon-sås som jag tyckte lät god i teorin. Men det var bara i teorin. Igår gick vi förbi ett bageri och hittade först bara sötsaker men fick sedan syn på några paj-pirog-liknande saker med ost respektive skinka inuti och tänkte att det där är säkert ungefär som de som finns i Grekland med spenat eller fetaost. Nejdå. De var söta och feta och blöta och sladdriga. Den ena luktade spya och jag tänkte att den kan ju inte smaka spya. Jodå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar